Számokba fojtva
Ha a gyermekre a nevelés során nem egy dinamikusan fejlődő lényként tekintünk, aki valahonnan jön és valahová tart, hanem egy adott helyzet alapján statikusan ítélkezünk felette, azzal betegítjük, jövőképét romboljuk. Ez összefügg a "rossz" iskola prioritásaival: óraszámok, negyvenöt perces tantárgyak, osztályzás... Amikor nem a természetes fejlődést segítjük (fejlesztjük), hanem csak kifogástalanul adminisztrálunk, "korrekt" módon szakmai protokollokat alkalmazunk.
Jól tehetségsegíteni
Vekerdy a kisgyermekkori tehetséggondozásról: "nem a megnyilvánult részképességeket igyekszünk valamiféle trenírozással nagyobbra fújni, hanem olyasminek nyitunk utat, amit ilyen korán nem is lehet még felismerni". Sokan értik félre a tehetségazonosítást, ha már kiskorban tehetségsegítés címén beskatulyázzák a gyermeket...
Fejlesztés önfejlesztéssel
Vannak pillanatok, amikor meg kell állni, amikor - mint az operában - eljön az ária ideje. Ilyen volt a mai búcsúzás Monostorapátiban a negyedikesektől. Kétéves közös utunk végén utoljára tartottunk beszélgetőkört, mondtuk el köszöntő versünket. A gyerekek közösen szőtt tarisznyával búcsúztak Zsuzsa nénitől, akinek köszönő szavai egyszerre voltak meghatóak és őszinték. A magtól a kenyérig tartó csodálatos első év vagy idei vándorlásunk az állatok világába nemcsak a gyerekek számára volt élménygazdag tanulási folyamat. Miközben mi, együttműködő pedagógusok a gyerekeket fejlesztettük, a program nekünk is legalább annyi önismeretet, fejlődési lehetőséget kínált. A gyerekek megkapták "mesterleveleiket", jövőre ötödikesként mentorfeladatot kapnak, hogy kortárs segítőként tanítsák a kisebbeket. Zsuzsa néni leendő elsős osztályával pedig négyéves közös munkába kezdünk.
Gazdagítás vándorúton
Negyedikeseink tarisznyaszövéssel régen készültek vándorútjukra, amely a tavalyi magtól a kenyérig tartó csodálatos út után idén az állatok világába vezetett. Elszegődtek sokfelé, fizetségül feldolgozandó termékeket kaptak. Kis kiállítással csinálnak a kisebbeknek kedvet a negyedikesként rájuk is váró vándorúthoz.
Nemcsak az állatok nyelvén beszél
Tomi szerencsés kamasz. Bár a közoktatással adódtak problémái, Nagyvázsonyban támogató civil közösség, mentoráló polgármester, szeretetteljes családi légkör segíti, hogy kibontakoztassa tehetséget, amiért már hetedikesként is felelősséget érez.
Magból kenyér
A Nap Kör Alapítvány tehetségprogramja keretében immár három éve "Magból kenyér" foglalkozásokon vesznek részt Veszprém megye több iskolájának harmadikosai. Ezt az izgalmas utat mutatja be a kisfilm, amely a Herendi Általános Iskolában készült a 2012/13-as tanévben.
Tapaszta(l)ni jó!
De még mennyire! Sárba nyúlni, gyúrni, dagonyázni, formázni, kenni, simítani... Készülnek az iskolakemencék a Nap Kör Alapítvány tehetségprogramjaiban, hogy ősszel a gyerekek saját termésükből készült kenyeret süthessenek bennük! Tapasztani és tapasztalni nagyon jó!