Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Kedves Látogató!

Az itt található Tehetség Blogot 2015 elején a TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program alatt meghirdetett, Tehetség Hónapja elnevezésű programunk hívta életre. Számos tehetségponti beszámolónak adott helyet ez a felület, és később a Matehetsz által megvalósított további projekteknek is megjelenési lehetőséget biztosított. A Magyar Templeton Program résztvevői, majd az EFOP 3.2.1 Tehetségek Magyarországa tutoráltjai is közöltek itt rövid élménybeszámolókat.

A blog új bejegyzéseket már nem fogad, de tartalmát itt megőrizzük.

Amennyiben a Matehetsz aktuális tevékenységeiről tájékozódni szeretne, kérjük, keresse föl a tehetseg.hu portálunkat, illetve a matehetsz.hu oldalt.

Magyar Örökség díjas matematikus tehetségsegítő

Magyar Örökség díjas matematikus tehetségsegítő

Gazda István · 2016. január 12. 21:41

Varga Tamás szellemisége a közelmúltban Magyar Örökség díjat kapott. Az oklevelet Varga Tamás két gyermeke (Varga Zsuzsa és Varga György), és a „Varga Tamás Tanítványai Emlékalapítvány” kuratóriumának elnöke (Pálfalvi Józsefné) vette át a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében.

Az 1987-ben elhunyt Varga Tamás az Országos Pedagógiai Intézet Matematikai Tanszékének főiskolai tanára volt, akinek munkásságát 1980-ban Állami Díjjal is jutalmazták.

   Varga Tamás a világban megjelenő új irányzatok tanulmányozását követően kezdeményezte és irányította azt a komplex matematikatanítási kísérletet, amely két és fél évtized alatt egy egységes, hatékony pedagógiai rendszerré vált. Az óvodától az egyetemig valamennyi szinten átformálta a magyar matematikatanulás, matematikai nevelés és általában a pedagógiai munka kultúráját.

   Elismertette, hogy a tanulás, tanítás módszereinek a tanulók életkorához, adottságaihoz, fejlettségéhez, igényeihez, érdeklődéséhez kell igazodniuk, továbbá azt is, hogy minden tanuló számára biztosítani kell a tanuláshoz szükséges feltételeket, időt, eszközöket. Bizonyította, hogy ehhez egyebek mellett jó tankönyvek és munkafüzetek is kellenek.

   Elfogadtatta, hogy igen nagy szerepe van a hiteles ismeretszerzésben a tévedés és a vita szabadságának, s azt is, hogy a pedagógus számára lehetővé kell tenni a tanítási módszer szabad megválasztásának jogát.

   Egy helyütt ezt írta: „Karácsony Sándorral történt megismerkedésem után értettem meg, hogy a tanítás legjobb módja: hagyni az embereket tanulni. Feladatok elé állítani (vagy inkább ültetni) őket, amelyekkel maguk is boldogulnak, aztán mindig nehezebbek elé. Fő, hogy maguk jöjjenek rá a megoldásra, minél kevesebb segítséggel.”

   A hazai elismerések mellett nagy számban érték külföldi megtiszteltetések, nem kis részben egy 1971-es UNESCO tanulmánykötet szerkesztésében és megírásában való részvétele okán.

   Nemrégiben, 2012-ben a jeruzsálemi Yad Vashem intézettől megkapta a Világ Igaza postumus kitüntetést, a világháború alatt ugyanis – életét kockáztatva – hadapródőrmesterként több zsidót is megmentett a munkaszolgálatosok bori táborából, Radnóti Miklós és Szerb Antal azonban nem vállalta a kockázatosnak tűnő szökést. Életmentő tevékenységét az 1945-ben kiadott „Szabadító Börtön” című művében örökítették meg.

   Varga Tamás nevét Hódmezővásárhelyen általános iskola őrzi. 1989 óta rendezik meg a róla elnevezett módszertani napokat, 1991-ben jött létre a nevét viselő, s Neményi Eszter és Szendrei Julianna által létrehozott „Varga Tamás tanítványainak emlékalapítványa”, 2001 óta működik a Varga Tamás alapítvány és módszertani központ, alapítottak Varga Tamás díjat is, s jövőre rendezik meg az immár 25. Varga Tamás matematikai versenyt.